Blog

Bovenaan in Google met Featured Snippets?

Mensen voeren dagelijks miljarden zoekopdrachten uit in de zoekmachine. Google speelt dus een grote rol bij het vinden van informatie. Het is als bedrijf dus belangrijker dan ooit om gevonden te worden in de zoekmachine. Als je iets opzoekt in Google zie je diverse dingen. Zo zie je bovenaan de gesponsorde resultaten, maar ook featured snippets. Simpel gezegd is dit een uitgelicht fragment uit een pagina. Het is als marketeer zeker iets waar je wat mee moet doen. Je kunt namelijk bovenaan in de zoekmachine verschijnen in die featured snippets. Wij vertellen je hierover. Want wat is het en hoe krijg je het?

Featured Snippets

Wat is een featured snippet?

Je vraagt je waarschijnlijk af wat een featured snippet dan is. Een featured snippet is een ‘uitgelicht fragment’, een sectie met een antwoord over een zoekopdracht in de zoekresultaten pagina’s van Google. Het zijn antwoorden op de resultatenpagina op vragen die in de zoekmachine worden gesteld. Je kunt ze vinden onder de betaalde zoekresultaten (de advertenties) en bovenaan de organische (gratis) resultaten. # Google noemt een featured snippet ook wel: the answer box. 

Soorten featured snippets

Er zijn verschillende soorten featured snippets. Een aantal van de meest voorkomende:

  • Paragraaf

Paragrafen geven meteen een overzichtelijk antwoord op de vraag.

  • Lijst

Lijsten worden gebruikt om een aantal punten weer te geven. Een opsomming dus, zoals een lijst met ingrediënten.

  • Tabellen

Een tabel wordt ook vaak opgenomen in featured snippets. Het geeft data gemakkelijk weer in een overzichtelijk schema. 

  • Video’s

Google begint video’s steeds beter te gebruiken.

 

De voordelen van een featured snippet

Wat zijn de voordelen van een featured snippet? 

  • Meer zichtbaarheid

Door in de featured snippet resultaten te staan, vergroot je je zichtbaarheid aanzienlijk. Erg goed voor je bedrijf dus.

  • Minder zichtbaarheid en klikken voor je concurrent

Deze spreekt voor zich. Als jij beter zichtbaar bent dan je concurrenten, zijn zij minder zichtbaar. 

  • Profiteer van spraakgestuurde zoekopdrachten

Voice search wordt steeds vaker gebruikt. Als je iets aan de voice-assistent vraagt, wordt een featured snippet vaak gebruikt als antwoord op je vraag. 

  • Indicatie dat je website goed in elkaar zit
    Een featured snippet toont autoriteit. Het geeft gebruikers het gevoel dat jouw bedrijf expert is. Je komt niet zomaar in de featured snippet zoekresultaten te staan, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit van je website. 

 

Hoe krijg je een Featured Snippet?

Een featured snippet is niet zomaar te verkrijgen. Je kunt je kansen wel vergroten. Als je hoge kwaliteit content schrijft en de vragen van je doelgroep zo goed mogelijk beantwoordt, heb je de grootste kans op een featured snippet. Een aantal vereisten waar je aan kunt denken om meer kans te maken:

  • Objectieve informatie verwerken in je pagina, oftewel feiten
  • Bronnen vermelden, informatie bevestigen
  • Een zo gedetailleerd mogelijk antwoord op een vraag
  • Goede, leesbare, gebruiksvriendelijke teksten
  • Gebruik koppen als h2 en h3 om onderwerpen te verdelen
  • Structuur in de tekst, gebruik paragrafen. 
  • Gebruik structured data om aan te geven waar de pagina over gaat
  • Voeg tabellen, lijstjes of video’s toe als dat een meerwaarde biedt
  • Maak gebruik van question keywords

Question keywords

Die laatste in het rijtje is erg belangrijk. Je richt een tekst meestal op een zoekwoord. Om je kans te vergroten een featured snippet te krijgen, is het verstandig om een question keyword te kiezen. Oftewel, zoektermen die een vraag bevatten. Featured snippets beantwoorden vaak een vraag, de kans op het verkrijgen van een featured snippet is dus groter wanneer je artikel een vraag beantwoordt. 

Aan de slag met featured snippets

Je moet zeker iets met featured snippets doen als je je focust op SEO en het hoger in de organische zoekresultaten belanden. Waarom? Onder andere omdat het extra zichtbaarheid creëert voor je bedrijf. Daarnaast laat je gebruikers zien dat je kennis hebt op dat gebied. Het toont autoriteit en dat is een belangrijk overtuigingsprincipe binnen de online marketing. 

Je wilt gevonden worden op relevante zoektermen. Featured snippets is dan zeker iets om op te pakken! Geen idee waar je moet beginnen? Of wat de beste strategie is om in die featured snippets terecht te komen? Neem contact op met onze SEO specialisten. Zij weten er alles van!

Ray Egberts
SEO-specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.