Blog

SEO tips om je website te optimaliseren voor Google

Bovenaan in de zoekresultaten van Google. Dat is voor velen een doel met hun bedrijf, een hoge positie behalen in de zoekresultaten. Hoe kom je daar? Met een goede SEO-strategie kun je dit realiseren. Een van de dingen die een goede basis legt, is een website die SEO-technisch goed in elkaar zit. Met deze SEO tips kun jij je website optimaliseren, zodat die helemaal klaar is voor Google. Zo bemachtig jij straks ook een plek in de bovenste zoekresultaten. 

1. Een goede homepagina en landingspagina’s

Dit is de pagina waar je bezoekers binnenkomen. Met andere woorden, het visitekaartje van je website. Het is dus belangrijk dat deze er aantrekkelijk uitziet, een bezoeker beslist namelijk in een paar seconden of hij op je website blijft. Wees dus duidelijk, wat biedt je aan en waar kunnen mensen dit vinden. Werk met tekst en visuals. 

2. Een snelle laadtijd en gebruiksvriendelijkheid (mobiel)

Niets vervelender dan een trage website. Zorg er dus voor dat je website een snelle laadtijd heeft. Bezoekers beslissen erg snel of ze op je website blijven of niet, en een trage laadtijd werkt niet in je voordeel. Hoe kun je dit controleren? Via Google Page Speed kun je je website of een specifieke pagina van je website analyseren. Ook krijg je te zien wat de score is en hoe je de website snelheid kunt verbeteren. 

3. Content

Content is key, het maakt het interessant voor je bezoekers. En waardevolle content zorgt er voor dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt. Zorg ervoor dat de content aantrekkelijk is en aan de SEO eisen voldoet. Je titel moet een H1 zijn en je tussenkoppen H2 en H3. Je moet genoeg woorden op iedere pagina hebben, werk met alinea’s en tussenkopjes, zorg ervoor dat je zoekwoord in je koppen zit, voeg je relevante zoekwoorden toe en voeg een call to action toe. Content moet “scanbaar zijn, dus gebruik korte alinea’s van max 3-4 regels tekst.n 

4. Backlinks

Een andere bepalende factor voor jouw positie in de zoekresultaten is links, ook wel linkbuilding genoemd. Relevante links van een andere website naar die van jou. Hierbij gaat het om kwalitatieve inkomende links, daarbij is het belangrijk dat de website die naar jou linkt ook relevant zijn voor jou. Daarnaast zijn interne linkjes belangrijk. Dit zijn links tussen de verschillende pagina’s op je website. Als je dit doet op belangrijke zoekwoorden, zorgt dit ook voor een betere positie. 

5. Voeg recensie toe

Klanten hechten veel waarde aan recensies. Ze willen natuurlijk graag weten bij wie ze wat kopen. Vraag klanten om recensies achter te laten op Google Mijn Bedrijf, Facebook of een andere recensiewebsite. Het is als bedrijf belangrijk om te reageren op recensies. Bedank mensen die een recensie achterlaten. Ook als het negatief is, bedankt je klanten vriendelijk voor hun feedback en geef je aan het te gaan oplossen. Deze interactie pakt Google goed op.

6. Sterke, relevante Title Tag 

Wat zijn title tags? Dit is de titel van een webpagina op jouw site. De title tag kun je zien bovenaan in de browserbalk. En het is de titel van je pagina die naar boven komt in de zoekresultaten van Google. Een goede title tag:

  • Bevat een relevant zoekwoord
  • Bevat maximaal 65 karakters
  • Moet pakkend zijn
  • Niet te veel trefwoorden

7. Meta descriptions

Onder de HTML titel volgt de meta description. Deze beschrijving vertelt de bezoeker in enkele zinnen wat ze op je website zullen vinden. Het heeft veel invloed op klikgedrag van gebruikers. Gaan ze wel of niet op je website klikken? Een goede meta description spoort bezoekers aan om naar jouw website te gaan. Hij mag maar 155 karakters bevatten, dus zorg voor een pakkende, korte tekst. 

Ga aan de slag met SEO

Met deze tips voor jouw website, ben je er klaar voor om een hogere positie in de zoekresultaten te behalen. Loop minimaal één keer per jaar je eigen website door. Wat valt je op, wat kan beter? Bekijk je website alsof je een bezoeker zou zijn. Door kritisch te kijken kun je je website verbeteren op het gebied van SEO. Heb je hier hulp bij nodig? Onze specialisten helpen je graag!

Ray Egberts
SEO-specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.