Blog

Het nieuwe Analytics: Google Analytics 4

Voor de marketeers en de ondernemers onder ons zal het een bekende term zijn, Google Analytics. De meet tool van Google waarmee je alle belangrijke gegevens kunt verzamelen en je website kunt analyseren. De meeste hebben het nieuws waarschijnlijk al gehoord: Google heeft een nieuwe versie van Analytics geïntroduceerd. Dit is Google Analytics 4 (GA4). Vanaf 1 juli 2023 stopt Universal Analytics, de huidige versie, met het verwerken van hits. Er zal dus geen nieuwe data verschijnen in de oude versie. Dat betekent tijd om over te stappen op de nieuwe versie, Google Analytics 4. Er zijn een aantal veranderingen die de nieuwe versie van Analytics met zich meebrengt. Hier lees je wat de veranderingen zijn en wat de voordelen en functionaliteiten van Google Analytics zijn. 

De verschillen tussen Universal Analytics & Google Analytics 4

Er zijn natuurlijk een aantal verschillen tussen de ‘oude’ en de nieuwe versie van Analytics. Er wordt niet voor niets een nieuwe versie gelanceerd. Het grootste verschil is de manier waarop website statistieken worden gemeten. Verder zijn er nog een aantal nieuwe dingen die Universal Analytics niet had, maar GA4 wel. Wat is er precies nieuw in Google Analytics 4?

Tracking op basis van gebeurtenissen

Universal Analytics meet alles via sessies, gekoppeld aan gebruikers en hun data. De gebeurtenissen zoals downloads en paginaweergaven worden gekoppeld aan geslacht, apparaat en locatie. Google Analytics 4 meet in plaats van sessies, een serie van gebeurtenissen. Bij elke gebeurtenis wordt via parameters extra informatie doorgegeven aan Google Analytics. De gebeurtenissen kun je zelf toevoegen met behulp van parameters. 

De bouncepercentages, tijd op een pagina en pagina per sessie verdwijnen. In plaats hiervan zul je een event-driven data model zien. De nadruk ligt bij de nieuwe versie meer op waardevolle bezoeken en interacties. 

Rapporten

Ook de rapporten in Google Analytics 4 zijn volledig nieuw. Ze zien er nieuw en anders uit. En het aantal standaard-rapporten is verminderd. Het steekt eigenlijk heel duidelijk in elkaar. Je kunt zelf extra gebeurtenissen toevoegen aan het rapport als je deze ook terug wilt zien. 

Metrics

Je moet altijd weten waar je naar op zoek bent. Je wilt natuurlijk alleen de informatie die belangrijk is voor jou zien. Data identificeren en gebruiken gebeurt op een andere manier in GA4. De nieuwe versie zet namelijk meer in op machine learning, dit is een vorm van kunstmatige intelligentie. Het algoritme van Google Ads houdt alle eerdere data uit de campagnes bij en kan op basis van deze data beoordelen of een gebruiker mogelijk een aankoop zal doen of niet. Databronnen worden gecombineerd en op basis van die data krijg je nieuwe statistieken te zien. 

App en Web

Je kunt in de nieuwe versie vanaf nu verschillende data streams toevoegen. Je kunt dus zowel je website als je app onderbrengen in 1 property. Het voordeel hiervan is dat de data streams te combineren zijn, je kunt een gebruiker dus zowel in je app als website tracken met een User ID. 

Extrapoleren van data

Adblockers en tracking preventie zorgen ervoor dat het steeds lastiger is om data binnen te halen. Op diverse manieren kun je gedeeltelijk inzien hoeveel data je mist. Bij grote volumes wordt die data ingevuld door Google, op basis van de data die er wel is. 

Nieuwe gebeurtenissen

Bij het instellen van de nieuwe versie van Google Analytics zijn er een aantal gebeurtenissen die je nog niet eerder hebt gezien. 

  • Scrolldiepte meten
  • Video-engagement (YouTube)
  • Downloads

Soorten gebeurtenissen in Google Analytics 4

Er zijn verschillende gebeurtenissen die je in de nieuwe versie van Analytics tegen zal komen. In GA4 zijn er 4 soorten gebeurtenissen te onderscheiden:

  • Automatisch verzamelde gebeurtenissen
  • Gebeurtenissen voor verbeterde meting
  • Aanbevolen gebeurtenissen
  • Aangepaste gebeurtenissen

In onze andere blog ‘gebeurtenissen in Google Analytics 4’ vertellen wij meer over deze soorten gebeurtenissen. Voor de uitgebreide beschrijving per gebeurtenis verwijzen we je graag door naar die blog!

Overstappen naar GA4?

Universal Analytics zal op 1 juli 2023 verdwijnen. En je neemt de historische data niet mee. Hoe eerder je begint met data verzamelen in de nieuwe versie, GA4, hoe beter. Het is verstandig om de versies nu alvast naast elkaar te laten lopen. Ook voor je dashboards. De oude versie stopt namelijk met ontwikkelen en de nieuwe versie is completer en zal alleen maar beter worden. Nog een reden dus om alvast over te stappen naar GA4. Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics 4? Wij helpen je graag! Kijk op onze website wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van online marketing! Weten hoe je Google Analytics 4 moet instellen? Lees dan onze andere blog.

Chelsey Hendriks
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.