Blog

Zelf met marketing aan de slag of toch marketing uitbesteden?

Dit is voor veel bedrijven een van de lastigste vragen als het gaat om marketing. Ga je zelf aan de slag met de marketing van jouw bedrijf of besteed je het uit aan een gespecialiseerd bureau? Het is een moeilijke keuze. Ga je investeren in marketing, en wil je resultaat behalen, dan is het zaak dat het op de juiste manier wordt aangepakt. Als je mensen in huis hebt met kennis van marketing, dan is dit natuurlijk erg fijn. Maar heb je dit niet, dan kan hulp van buitenaf zeer welkom zijn. Het zijn 2 uiterste, marketing zelf doen of toch uitbesteden. Voor welke van de twee opties je gaat, hangt helemaal af van jouw organisatie en de situatie. We helpen je graag bij het maken van de beste keuze voor jouw bedrijf, daarom vertellen we je de voor- en nadelen in iedere situatie.

Marketing zelf doen vs. Marketing uitbesteden

Eerst leggen we je het verschil uit. Wel belangrijk om dit te weten voordat je een keuze maakt. Marketing zelf doen kan namelijk op diverse manieren. Stel je runt in je eentje een bedrijf, dan betekent dit natuurlijk dat ook jij de marketing moet gaan doen. Werken er meer mensen in het bedrijf, kan er een persoon of meerdere personen aangewezen worden om de marketing op zich te nemen. Is er iemand met kennis in huis, of iemand die trainingen wil volgen? Of misschien zijn er zelfs diverse afdelingen binnen het bedrijf, dan is er waarschijnlijk een speciale marketingafdeling. Dan is het logisch dat deze afdeling met de marketing aan de slag gaat. Maar ook dan kan er gekozen worden om bepaalde onderdelen uit te besteden. Marketing uitbesteden betekent dat je een of meerdere onderdelen van de marketingstrategie uitbesteed aan een gespecialiseerd bureau. In iedere situatie is er de keuze zelf doen of uitbesteden. We vertellen je graag de voordelen van beide keuzes.

Voordelen van marketing zelf doen

Natuurlijk is het fijn wanneer je alles zelf kunt doen. Dus als jij (of mensen binnen jouw bedrijf) beschikt over de vaardigheden om met de marketing aan de slag te gaan is dit zeker aan te raden. Jij kent jouw bedrijf het best, dus wie kan beter met de marketing aan de slag dan jijzelf? Een aantal voordelen van het zelf oppakken van de marketing.

Je bent onderdeel van het bedrijf

Jij kent je bedrijf het best, je bent er namelijk onderdeel van. Dit is een groot voordeel wanneer je aan de slag gaat met marketing. Je weet namelijk alle ins en outs van het bedrijf en kunt het beste invullen wat er nodig is. 

Snel schakelen

Als je marketing intern oppakt, kun je snel schakelen. Je bent niet afhankelijk van een andere partij. De lijntjes zijn kort en dit maakt dat je efficiënt kan werken. Je kunt snel inspelen op veranderingen en belangrijke ontwikkelingen. 

Overzicht

Wanneer je alle touwtjes in handen hebt, heb je goed overzicht over wat er gebeurd. Je kunt alle resultaten bekijken. Dit kan erg fijn zijn, als je weet wat je ziet. Dan kun je ook bijsturen, wanneer dit nodig is. 

Voordelen van marketing uitbesteden

We snappen dat het fijn is om alle touwtjes in eigen handen te hebben. Maar het uitbesteden van je marketing kan ontzorgen. Je hoeft je niet druk te maken over de marketing. Het wordt onder handen genomen door een professioneel team en jij kunt aan de slag met andere dingen die belangrijk zijn. Misschien heb je zelf totaal geen verstand van marketing, of behaal je niet het gewenste resultaat. Dan is het fijn als je het uit handen kan geven. Een aantal voordelen van het uitbesteden van je marketing. 

Meer tijd

Wanneer je marketing uitbesteed, houdt je meer tijd over voor andere dingen binnen je bedrijf. Denk aan het onderhouden van klantcontact, het doen van de boekhouding. En genoeg andere belangrijke dingen. 

Marketing door specialisten

Een groot voordeel van het uitbesteden van marketing is dat het onder handen wordt genomen door specialisten. Deze mensen zijn dagelijks bezig met marketing en weten dus precies hoe alles werkt. Ze kennen de beste strategie voor ieder bedrijf en gaan professioneel te werk. Waarschijnlijk wordt er op deze manier ook meer resultaat behaald. 

Dus, ga je zelf aan de slag of besteed je het toch liever uit?

Natuurlijk is ieder bedrijf anders, daarom is er geen eenduidig antwoord op de vraag of je marketing zelf moet doen of beter kunt uitbesteden. Je moet afwegen welke optie bij jouw bedrijf past en waar je het meeste resultaat uit kunt halen. Besluit je om marketing uit te besteden? Dan helpen wij je graag! Neem contact op met een van onze specialisten.

Karin Develing – van Gent
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.