Blog

Lokale SEO: Tips voor een betere lokale vindbaarheid

Je bent onderweg en wil graag ergens eten, dan zoek je een restaurant in de buurt. Je bent aan het fietsen en krijgt een lekke band, dan zoek je een fietsenmaker in de buurt. De hoeveelheid zoekopdrachten met een plaatsnaam blijft stijgen. Gebruikers zoeken dus steeds vaker lokaal, naar iets wat ze nodig hebben of naar op zoek zijn in de buurt. Daarnaast gebruikt Google ook vaker locatie gegevens van je bedrijf, om op die manier zo relevant mogelijke resultaten te tonen. Je wilt natuurlijk wel gevonden worden door potentiële klanten in de buurt. Om die reden is lokale vindbaarheid een belangrijk onderdeel voor bedrijven met een of meerdere fysieke locaties.

Local SEO voorbeeld

Wat is lokale SEO?

Misschien heb je weleens van de term SEO gehoord. Dit is het optimaliseren van je vindbaarheid in de zoekmachine. Lokale SEO is het optimaliseren van je lokale vindbaarheid. Stel je hebt een fietsenwinkel in Alphen aan den Rijn. Dan wil je graag gevonden worden op ‘Fietsenwinkel Alphen aan den Rijn’. Op die manier kun je beter gevonden worden door potentiële klanten in de buurt. Wanneer je niet goed zichtbaar bent in de resultaten van lokale zoekopdrachten, zul je veel klanten mislopen.

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Bezoekers naar je locaties trekken via het internet is een populaire manier. En in deze tijd, waar alles online gebeurd, kun je niet achterblijven. Lokale SEO is voor ieder bedrijf met een fysieke locatie interessant, denk aan restaurants, kappers, kledingwinkels, fietsenmakers. Iedereen die graag klanten wil aantrekken. Daarnaast is je richten op lokale vindbaarheid veel kansrijker. Je concurreert namelijk met veel minder bedrijven. ‘Restaurant Alphen aan den Rijn’ heeft waarschijnlijk een stuk minder concurrentie dan ‘Restaurant’. Daarom is lokale SEO belangrijk. 

Hoe pakken wij lokale vindbaarheid SEO aan?

Hoe kun je als bedrijf met een fysieke locatie je lokale vindbaarheid optimaliseren? Wij pakken dit aan door middel van een aantal stappen:

  1. Google mijn bedrijf
  2. Content
  3. Linkbuilding

Door deze punten te optimaliseren op het gebied van lokale vindbaarheid, kunnen mooie resultaten behaald worden. Denk aan meer winkelbezoeken, meer aankopen en meer omzet. Wij geven een aantal tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Tip 1: Google mijn bedrijf

Google Maps laat een overzicht van aanbieders in de buurt zien, wanneer iemand zoekt naar een product of dienst. De eerste tip is dus om Google mijn bedrijf op orde te krijgen. Dit vormt namelijk de basis voor lokale SEO. Dit doe je door middel van een vermelding aan te maken bij Google mijn bedrijf. Je vult je bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in. Kies dan de juiste bedrijfscategorie. Belangrijk dat je de meest relevante kiest, je kunt ook extra categorieën toevoegen en iedere categorie krijgt speciale functies. Erg handig! Vul vervolgens de servicegebieden in. Voeg foto’s, logo’s en video’s toe, en maak goed gebruik van de bedrijfsomschrijving. Dit zijn allemaal onderdelen die op orde moeten zijn in Google mijn bedrijf om goed gevonden te worden. 

Tip 2: Content

De tweede tip is content. Dit is een belangrijk onderdeel bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten van Google. Optimaliseer jouw website voor lokale zoekopdrachten. Dit betekent dat je lokale landingspagina’s gaat creëren. Hoe? Je gebruikt een specifieke zoekterm + een bepaalde locatie om content inclusief informatie over jouw producten, diensten of fysieke locaties te creëren. Geef lokale informatie, voeg zo veel mogelijk contactgegevens toe en vergeet geen interne en externe linkjes toe te voegen. Vervolgens geef je de landingspagina’s een lokale URL en voeg je een meta beschrijving toe. 

Tip 3: Linkbuilding

Linkbuilding speelt ook een grote rol bij lokale vindbaarheid. Externe links, ze werden al even genoemd. Dit worden ook wel backlinks genoemd. Door lokale backlinks te verzamelen geef je een grote boost aan je lokale ranking. Verbind je website aan lokale organisaties en bedrijven. Op die manier vergroot je je lokale vindbaarheid.

Tip 4: Klantbeoordelingen

Tot slot zijn klantbeoordelingen een tip. Deze laten jouw website stijgen op de zoekresultaten pagina’s. Google hecht waarde aan de hoeveelheid reviews. En naast dat het je helpt bij je positie. Het zorgt ook voor betrouwbaarheid. Klanten vertrouwen liever op de mening van anderen, social proof is gewoon onmisbaar.

Aan de slag met je lokale vindbaarheid

Gevonden worden door potentiële klanten in de buurt. Dat is wat je realiseert door middel van lokale vindbaarheid. Met deze tips word je snel gevonden door mensen in de buurt en zal het aantal bezoeken stijgen. Lokale SEO toch wat te ingewikkeld? Onze specialisten helpen je graag bij je lokale vindbaarheid. Neem contact met ons op, we vertellen je graag wat we voor je kunnen betekenen!

Karin Develing – van Gent
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.