Blog

Resultaten analyseren met Google Analytics, de handleiding voor beginners

Informatie verzamelen over het verkeer op je website, dat is wat je met Google Analytics kan doen. Het biedt je waardevolle inzichten waarmee je belangrijke analyses kunt uitvoeren, zodat je gericht je website kunt optimaliseren en meer omzet kunt genereren. Google Analytics is een waardevolle tool voor iedere marketeer. We leggen je graag uit wat het is, waarom het belangrijk is en wat je ermee kunt doen. 

Wat is Google Analytics?

Een van de meest gebruikte SEO tools: Google Analytics. Deze tool maakt het mogelijk om het verkeer op je website te analyseren. Het is een ontzettend uitgebreid analyse platform waar je waardevolle data kunt verzamelen over websitebezoekers. Je kunt precies zien hoe zij jouw site gebruiken. Het biedt handige rapporten die inzichten geven in de prestaties van je website. Het is echter wel een enorm uitgebreide tool waar je makkelijk in verdwaald kunt raken. Er is veel data te vinden en misschien kun je moeilijk bepalen waar je op moet focussen. 

Waarom is deze tool zo belangrijk?

Met deze tool kun je zien hoe effectief je website. Je kunt namelijk bijhouden hoe je website presteert en of je gestelde doelen hebt bereikt. De rapporten kun je analyseren en op basis daarvan gerichte verbeteringen doorvoeren. Zonder Google Analytics loop je waardevolle informatie mis. Welke onderdelen zijn het belangrijkste om te analyseren? Dat gaan we je vertellen.

Analytics rapporten

In het menu van Google Analytics zie je ‘rapporten’ staan. Deze zijn opgedeeld in een aantal rubrieken, namelijk realtime rapporten, doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies. En die bevatten vervolgens weer sub rubrieken. Wat zijn de basismogelijkheden van deze rapporten? Dat leggen we je kort uit. 

 

Realtime rapporten

Dit rapport bevat realtime gegevens van gebruikers die momenteel op je website zijn. Je kunt hier zien hoeveel gebruikers er actief zijn, welke pagina’s zij bezoeken, via welke bron zij zijn binnengekomen en vanaf welke locatie zijn actief zijn. Kortom, nuttige inzichten dus.


Doelgroep rapporten

In dit rapport kom je meer te weten over je websitebezoekers. Je krijgt verschillende gegevens over je websitebezoekers. Zo kom je meer te weten over de leeftijd en het geslacht,de interesses van de doelgroep, de taal en locatie van gebruikers, technologie (besturingssystemen en internet) en hun apparaat (mobiel, tablet of desktop).

 

Acquisitie rapporten

Het acquisitie rapport geeft inzicht in de vindbaarheid van je website. Hoe bereiken bezoekers je website, je kunt precies zien via welke bron bezoekers zijn binnengekomen. Denk aan organisch, direct, verwijzing, betaald, display, e-mail en affiliates. Je kunt ook specifiek kijken naar al het verkeer via advertentiecampagnes, organisch zoekverkeer en social media. 

 

Gedragsrapporten

Het gedragsrapport biedt gegevens over het gedrag van de gebruikers op je website. Met dit rapport kom je erachter hoe de content van je site presteert. Je vindt hier informatie over paginaweergaven, sessieduur, bouncepercentage en ander gebruikersgedrag. De sub rapporten geven diepere informatie over site-content, site snelheid, zoekopdrachten en gebeurtenissen.

 

Conversierapporten

Voor dit rapport moet je de aanvullende instellingen uitvoeren, je moet doelen instellen. Doelen zijn ook wel conversies, denk hierbij aan abonneren op een mailinglijst, het bellen naar het bedrijf, het voltooien van een aankoop of het downloaden van een bestand.

 

E-commerce rapporten

Met deze rapporten kun je aankoop activiteiten op je site of app analyseren. Denk aan de gemiddelde bestelwaarde, conversieratio, aankoop tijd, winkelgedrag, omzet, hoeveelheid aankopen en meer. 

De belangrijkste data in Analytics

Je kunt ontzettend veel data verzamelen in Analytics. Het is makkelijk om te verdwalen in alle cijfers. Wat is de belangrijkste data in Google Analytics? We hebben de populairste voor je opgesomd:

  • Gebruikers
  • Bouncepercentage
  • Gemiddelde tijd op pagina
  • Pagina’s per sessie
  • Nieuwe gebruikers
  • Behaalde doelen of transacties
  • Paginaweergaven

De overstap naar Google Analytics 4

Vanaf juli 2023 vervalt het Universal Analytics en moet je de overstap naar Google Analytics 4 gemaakt hebben. Dit is een redelijk grote verandering. De veranderingen die de nieuwe versie van analytics met zich mee brengen zijn dat er zowel website- als app-gegevens verzamelt worden, gebeurtenissen in plaats van sessie gebaseerde gegevens worden gebruikt en deze versie privacy opties bevat zoals metingen zonder cookies. Het is zeker aan te raden om alvast de overstap te maken en een GA4-property aan te maken. Op die manier kun je alvast gegevens verzamelen en data opbouwen voordat Universal Analytics niet meer wordt ondersteund.

 

Hulp nodig bij Google Analytics

Wij snappen dat Google Analytics niet makkelijk is voor beginners. Het analyseren van de resultaten en het optimaliseren van je website is wel ontzettend belangrijk voor het behalen van gewenst resultaat. Onze specialisten helpen je graag bij Google Analytics! Neem contact op met ze!

Chelsey Hendriks
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.