Iedereen kan wel wat woorden op papier zetten, de ene misschien makkelijker dan de ander. Al helemaal als het gaat om een goed stuk tekst. Dit noemen wij ook wel copywriting. In de online marketing is dit een ontzettend belangrijk onderdeel. Dit bepaalt namelijk mede jouw positie in de zoekresultaten van Google. Maar effectief tekstschrijven is niet makkelijk. Er zijn eisen waar een tekst volgens Google aan moet voldoen om “goed” te zijn. Content is wel een goede basis voor de online vindbaarheid van je bedrijf. Daarom geven wij je een aantal schrijftips voor het schrijven van teksten die wel goed werken.
Schrijftips: Voordat je begint met schrijven
Veel mensen maken de fout om maar meteen te gaan tikken. Het is belangrijk om een aantal dingen rustig te bedenken en te lezen voor je een tekst gaat schrijven. Dit zijn ze:
- Wie is mijn doelgroep en hoe spreek je deze aan?
- Lees je goed in over het onderwerp.
- Welke info heeft deze persoon op dit moment in zijn klantreis nodig?
- Wat is van toegevoegde waarde voor deze persoon en wat niet?
- Wat wil je dat de persoon doet na het lezen van de tekst?
Als je deze dingen hebt bedacht, kun je beginnen met het schrijven van een tekst. Lees verder voor de rest van de schrijftips!
Zet de tone of voice voort
Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen tone of voice. Dit is de stijl waarin je schrijft en de manier waarop je je doelgroep aanspreekt. Het is goed om deze voort te zetten in iedere tekst die je schrijft. Wat is jouw tone of voice? Is dit bijvoorbeeld zakelijk of juist persoonlijk, energiek of bedachtzaam, grappig of serieus? Veel hele verschillende schrijfstijlen die je kunt aannemen. Wanneer je een bepaalde stijl hebt, kun je deze voortzetten in iedere tekst die je schrijft.
Wees uniek
Het schrijven van unieke content spreekt misschien voor zich. Het is erg belangrijk om je teksten uniek te houden. Zo onderscheid je je van anderen. Daarbij is het verstandig om clichés te vermijden. Zinnen die vaak gebruikt worden, zijn saai en voorspelbaar. Daarom is het slim om een originele tekst zonder clichés te schrijven. Zo val je echt op en blijft het leuk om te lezen!
Leesbaarheid van de tekst
Een andere belangrijke tip is de leesbaarheid van de tekst. De tekst moet lekker te lezen zijn, een goede manier om dit op te lossen is door middel van alinea’s. Maak korte alinea’s met één duidelijk onderwerp. Gebruik tussenkoppen, op deze manier houd je de tekst zo leesbaar mogelijk. Het kost de gebruiker minder moeite om hem te lezen, wat de kans vergroot dat je tekst daadwerkelijk gelezen wordt.
Vermijd moeilijke woorden
Heldere, begrijpelijke taal werkt veel beter dan allerlei moeilijke termen. Als je iets kunt uitleggen in begrijpelijke taal kom je ook slimmer en betrouwbaarder over. Iets wat je zeker wil als bedrijf. Het gebruiken van de alledaagse taal is dus zeker een aanrader. Ga geen moeilijke en zakelijke termen gebruiken als dit niet nodig is.
Gebruik een call to action
Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de lezer iets gaat doen. Dit kan het achterlaten van een mailadres zijn, het doen van een aankoop of iets anders. In ieder geval moet je wel duidelijk maken wat de klant moet doen. Dit noem je ook wel een call to action. Deze voeg je op een opvallende manier tussendoor of aan het einde van de tekst toe. Zo weet de klant precies wat hij moet doen en waar hij moet zijn om bijvoorbeeld een aankoop te doen.
Copywriting uitbesteden
Met deze schrijftips kun je aan de slag met schrijven van teksten voor jouw bedrijf. Is het typen van effectieve teksten gewoon niet jouw ding? Onze specialisten helpen je graag bij het creëren van content die wél werkt. Neem contact op en we vertellen je graag wat we voor je kunnen betekenen!