Blog

Wat is een breadcrumb?

Breadcrumbs, wat zijn het? En waarom is het een belangrijk onderdeel voor SEO? In het Nederlands wordt het ook wel broodkruimelnavigatie genoemd. Het heeft dus te maken met navigeren. Breadcrumbs is namelijk een manier om een bezoeker op een eenvoudige manier te laten navigeren over verschillende pagina’s. Het is de weg die ze hebben afgelegd op een website om op een bepaalde pagina te komen. Meestal staat dit links boven in het scherm. Het is een goede methode voor het creëren van overzichtelijkheid. Zeker wanneer je een website hebt die bestaat uit veel verschillende categorieën en pagina’s. 

Voorbeeld: Online marketing bureau/ Zoekmachine optimalisatie/ copywriting

Waar komt de naam breadcrumb vandaan?

Misschien had je de link al gelegd. Klein duimpje legde kiezelsteentjes op het pad dat hij had gelopen. Op die manier wist hij de weg terug. In plaats van kiezelsteentjes gebruikte hij ook broodkruimels voor het markeren van zijn pad. Dit is ook wat de breadcrumbs op je website doen. Ze zorgen ervoor dat de bezoeker weet welk pad hij heeft afgelegd. En daarom heten ze breadcrumbs, naar de broodkruimeltjes van klein duimpje om de weg terug te vinden naar huis (de homepage).

Waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

Er zijn verschillende redenen waarom het gebruik van breadcrumbs belangrijk is voor SEO. We vertellen je graag de drie belangrijkste redenen om breadcrumbs te gaan gebruiken:

Reden 1: Makkelijke navigatie

De navigatie op je website wordt een stuk makkelijker door breadcrumbs. Mensen weten precies op welke pagina ze zich bevinden en via welke pagina’s ze daar gekomen zijn. Overzichtelijk en duidelijk. 

Reden 2: Crawlen 

De tweede reden is het feit dat het crawlen van je website makkelijker wordt gemaakt voor Google. Google kan namelijk makkelijker zien wat de verhoudingen van jouw pagina’s zijn. Daarvoor moet de website structuur natuurlijk al op orde zijn. De beste manier is een trechter. Dit betekent een homepagina, vervolgens verschillende hoofdcategorieën en eventueel productpagina’s. 

Reden 3: Waar komt de bezoeker vandaan

Breadcrumbs bevat links naar bovenliggende pagina’s. Dat is de pagina waar de bezoeker vandaan komt. Daarnaast zijn interne links een belangrijk onderdeel voor goede SEO. Breadcrumbs dragen dus bij aan meer interne linkjes, waardoor je beter scoort in de organische zoekresultaten. 

Tips voor het gebruik van breadcrumbs

De belangrijkste vraag is, hoe krijg je breadcrumbs op je website? Het is een onderdeel van het ontwerp van je website. Geen lastige tools, maar gewoon een toevoeging aan het ontwerp. Zo moeilijk zijn breadcrumbs dus niet. Een hele handige tool voor onder andere breadcrumbs, is de Yoast SEO tool van WordPress. Daarnaast kan het slim gebruikt worden voor keywords, URL’s en andere SEO onderdelen. Dan nog een aantal tips voor het gebruik van breadcrumbs. 

Tip 1: Kijk uit voor incomplete breadcrumbs

Wanneer je breadcrumbs gaat gebruiken, zorg er dan wel voor dat elke pagina weergegeven staat. Op die manier voorkom je onlogische navigatie en verwarring. 

Tip 2: Voeg elke breadcrumb 1 keer toe

Pas op met het meervoudig gebruik van breadcrumbs. Ze hoeven maar 1 keer op elke pagina te staan. Als je ze meerdere malen toevoegt, kan dit averechts werken. Je positie in Google daalt door de onduidelijkheid. 

Tip 3: Homepagina in de breadcrumb

Het is aan te raden om “home”, dus je homepagina, te vervangen door je bedrijfsnaam in de breadcrumb. Dus in plaats van “home / online marketing bureau / diensten / SEO” te gaan voor “SEO&SEA / online marketing bureau / diensten / SEO”

Tip 4: Maak gebruik van Yoast

Is al even genoemd, maar maak gebruik van Yoast SEO. Dit is sowieso een algemene tip als het gaat om SEO, maar de Yoast tool van WordPress is een echte tip. Het draagt veel bij aan het verbeteren van je SEO. En het helpt dus ook met breadcrumbs.

Start met het gebruik van breadcrumbs

Nu weet je wat breadcrumbs zijn en waarom ze belangrijk zijn voor SEO. Ook heb je een aantal tips gekregen voor het gebruik van breadcrumbs. Toch geen idee hoe je dit moet aanpakken, maar zou je dit wel willen? Neem contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag!

Karin Develing – van Gent
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.