Het is een vraag die we veel voorbij horen komen. Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Daarom gaan wij je in deze blog uitleggen wat het verschil is. Beide zijn online marketing strategieën. En beide hebben vrijwel hetzelfde doel: Meer website bezoekers, meer leads of meer klanten/omzet genereren. Uiteindelijk is dat meestal ook wat ieder bedrijf wil. Meer klanten, meer bestellingen. Dit kun je bereiken door middel van een goede online marketing strategie. Je kunt dan kiezen voor SEO, of SEA, of een combinatie. Wij leggen je eerst even uit wat beide eigenlijk inhouden en vervolgens wat de verschillen zijn en waarom je beide zou inzetten.
Wat is SEO?
Wat houdt SEO in? De afkorting staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit ook wel zoekmachine optimalisatie. Als je een zoekopdracht intikt in de zoekmachine, krijg je meerdere pagina’s met zoekresultaten te zien. Het ultieme doel is natuurlijk om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Dit kun je bereiken door middel van een SEO-strategie. Het draait er bij SEO namelijk om dat je zo goed mogelijk gevonden wordt. Er zijn een aantal richtlijnen die bepalen hoe hoog je in de (gratis) zoekresultaten verschijnt. Als je aan zoveel mogelijk (en op de juiste manier) van deze richtlijnen voldoet, wordt je beloond met een hoge positie. Het voordeel hiervan is dat je goed zichtbaar bent en dus automatisch meer website bezoekers zal krijgen.
Wat is SEA?
SEA, het lijkt er op, maar het is totaal iets anders. Het heeft wederom te maken met zichtbaarheid in de zoekmachine, maar dan door middel van advertenties. Je betaalt hierbij dus om zichtbaar te zijn. Je vindbaarheid wordt verhoogd en je kunt meer website bezoekers genereren. Met deze strategie bepaal je zelf waar, wanneer en op welke zoekwoorden je gevonden wil worden.
De verschillen tussen SEO en SEA?
Het grootste verschil is eigenlijk al benoemd. SEO is ‘gratis’, en SEA is betaald. Een ander verschil is dat een SEO-strategie op lange termijn is, je creëert dus zichtbaarheid op lange termijn. En door middel van de juiste SEO-strategie kun je je plekje behouden in de zoekresultaten. SEA is een strategie voor korte termijn. Je creëert op een snelle manier zichtbaarheid bovenin de zoekresultaten. Maar als je hier mee stopt, ben je dus ook niet meer zichtbaar. Dit zijn de verschillen tussen SEO en SEA. Wat zijn dan de voor- en nadelen van beide strategieën?
Voordelen van SEO
- Het is gratis, mits je hier zelf mee aan de slag gaat
- Op lange termijn veel website bezoekers
- Een betere vindbaarheid
- Bouwt vertrouwen op
- Laat autoriteit zien
- Juiste bezoekers aantrekken
- Vindbaar op de relevante zoekwoorden
- Gratis nieuwe leads en klanten
Nadelen van SEO
- Kost tijd
- Lange termijn, niet direct resultaat
- Vereist kennis en consistentie
- Terugkerende bezigheid
De voordelen van SEA
- Direct zichtbaar en nieuwe website bezoekers
- Meteen je producten en diensten promoten bovenaan de zoekresultaten
- Geïnteresseerde website bezoekers
- Een groot bereik
- Veel leads en klanten genereren
- Je doelgroep bereiken
Nadelen van SEA
- Kost geld
- Geen garantie
- Kan veel geld kosten zonder resultaat wanneer je strategie niet goed is
- Het kan erg ingewikkeld zijn
Aan de slag met SEO en SEA
Voor welke strategie je kiest bepaal je natuurlijk zelf. Het hangt onder andere af van je doelen en je budget. En welke strategie is het meest kansrijk voor jouw bedrijf? Als je dit weet, kun je kiezen tussen SEO en SEA. Zoals al benoemd, SEO is voor op lange termijn en SEA is een korte termijn strategie. Natuurlijk kun je beide strategieën combineren, zo creëer je een win-win situatie. Misschien wel een hele verstandige beslissing. Op die manier kun je meteen zichtbaarheid creëren (met SEA), en ondertussen kun je werken aan je organische groei (de SEO). Ook zorgt een goede SEO weer voor een betere positie van je advertenties. Ze vullen elkaar dus goed aan. Heb je hulp nodig bij het bepalen en uitvoeren van de juiste strategie? Wij kunnen je helpen. Neem contact op met een van onze specialisten!