Blog

Wat is SEA en waarom het een goede manier is om je bedrijf vindbaar te maken

Reclame maken staat voor veel bedrijven hoog op hun to do list. Het is toch een van de snelste manieren om je bedrijf onder ogen te brengen bij je doelgroep. SEA is een bekende term in de online marketingwereld. Wat is SEA? De afkorting staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands zoekmachine adverteren. Je adverteert dus met jouw website in Google. Maar er is tegenwoordig meer mogelijk, zoals adverteren via social media of via Amazon. Waarom is SEA een goede manier om je bedrijf vindbaar te maken? SEA helpt je bedrijf bij het zichtbaar worden in de zoekmachine. Dit is belangrijk voor bedrijven die voornamelijk online aanwezig zijn. Met Google Ads kun je gemakkelijk advertentieteksten schrijven of afbeeldingen toevoegen. Er zijn veel verschillende advertentie indelingen beschikbaar. Op basis van je advertentiedoelen en marketingdoel kun je de beste indeling samenstellen.

Hoe werkt SEA?

Bij zoekmachine adverteren maak je betaald reclame in de zoekmachine voor de producten of diensten die je aanbiedt via jouw website. Op die manier wordt je beter gevonden op woorden die heel relevant zijn voor jouw bedrijf. Met Google Ads kun je gemakkelijk advertentieteksten schrijven of afbeeldingen toevoegen. Er zijn veel verschillende advertentie indelingen beschikbaar. Op basis van je advertentiedoelen en marketingdoel kun je de beste indeling samenstellen. Je vergroot je relevantie en dus je vindbaarheid met het adverteren in Google. Adverteren, daar betaal je voor. Bij het adverteren in de zoekmachine betaal je per klik, dus per bezoeker. Het is een oplossing die snel is en vaak van korte duur. Als je liever een oplossing voor lange termijn hebt, dan is SEO misschien een betere keuze.

Het verschil tussen SEO en SEA

Het zijn twee termen die erg op elkaar lijken, maar er zit een groot verschil in. Bij SEO gaat het om organische zoekresultaten, waarbij je je plekje verdient door middel van content en je website. Bij SEA draait het om vindbaarheid in de zoekmachine waar je voor betaalt. Je betaalt om te adverteren en zo kom je dus bovenaan te staan. Het is wel een snelle manier om bij je doelgroep in beeld te komen. Je kunt daarnaast heel specifiek targeten op je doelgroep en de zoekwoorden die jij belangrijk vindt. Ga na wat jouw marketingdoelstelling is. Is dat om op lange termijn organisch in de zoekresultaten te verschijnen. Of is dat om snel in beeld te komen bij je doelgroep? Wanneer je dit in beeld hebt kun je bepalen of je voor SEO of SEA gaat, of misschien een combinatie.Het combineren van deze diensten kan erg effectief zijn. Onze specialisten vertellen je er graag meer over.

De veschillende manieren om reclame te maken

SEA bestaat tegenwoordig uit meer dan alleen uit adverteren in Google. Zo is er shopping ads, maar ook social ads. Adverteren via sociale media, zoals Instagram, YouTube, Facebook of zelfs TikTok. Adverteren via Amazon of Marktplaats. Het kan allemaal. Alles leidt ertoe dat je beter in beeld bent bij je doelgroep. Als je artikelen verkoopt via je website, dan is adverteren zeker iets om over na te denken. Het kan helpen bij het genereren van meer website bezoeken en meer verkopen via je website. Iets wat je natuurlijk graag ziet als een website eigenaar. Ben je geïnteresseerd in het adverteren via Google, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem contact op met een van onze Google Ads specialisten! We helpen je graag bij het realiseren van een succesvolle campagne!

Chelsey Hendriks
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.