Blog

De basisprincipes van online marketing

Om hoger te scoren in de zoekmachine en om gevonden te worden op het internet, heb je een goede online marketing strategie nodig. Zo kun je aan de slag gaan met online adverteren, ook wel SEA. Of met een SEO-strategie, zodat je ook op lange termijn zichtbaar bent. Maar ook social media is steeds belangrijker, via deze kanalen kun je je doelgroep goed bereiken. Er zijn dus diverse manieren om zichtbaar te zijn en je doelgroep te bereiken. 

Doe je nog niet aan online marketing? Dan is het zeker een goed idee om daar mee te beginnen. Er is een breed scala aan toepassingen om uit te kiezen als je aan online marketing doet. Denk aan video’s, nieuwsbrieven, een website, content en nog veel meer. Hoe effectief je strategie is, wordt bepaald door de vormgeving en invulling van de uitingen. De basisprincipes van online marketing zijn psychologisch bewezen principes die daarbij sterk werken. Wat zijn deze basisprincipes en hoe kun je deze praktisch toepassen in elke vorm van online marketing?

Je aanbod

Je kan diverse dingen aanbieden. Denk aan producten, diensten en services. Het gaat er om hoe je dit aanbod communiceert. Je klant is op zoek naar hetgeen dat jij aanbiedt. Dit moet je wel op de juiste manier aanbieden. Je moet het aantrekkelijk maken, zodat de klant voor jou kiest en niet voor een concurrent. 

Keuzes aanbieden

Klanten willen graag zelf een keuze kunnen maken. Je moet dus genoeg keuzes aanbieden, maar pas wel op dat je het aanbod niet te groot maakt. Dan krijgen mensen keuzestress en zullen ze geen aankoop doen. Je klant moet te veel moeite doen, en daar hebben ze waarschijnlijk ook geen zin in. Help de klant een handje door het aanbod goed in te richten. Zorg ook dat er diversiteit in prijs is. Mensen kiezen vaak voor de middenweg, dus biedt daarnaast ook een goedkoper en duurder alternatief aan. Keuze aanbieden is dus wel belangrijk, maar met mate. 

Schaarste

Een handige truc in de marketing is het gevoel van schaarste geven. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat er van het artikel nog maar enkele stuks op voorraad zijn. Uit angst dat de voorraad binnenkort op is, zal de klant dan een aankoop doen. Hoe je dit anders toe kan passen is door middel van een aanbieding of een deadline. Laat deze duidelijk naar voren komen. Dit zorgt voor dezelfde angst en een aankoopbesluit. 

Verliesbeperking

In plaats van het richten op het aanprijzen van producten of diensten. Is het vanuit psychologie gezien effectiever om juist te benadrukken wat klanten missen of verliezen als ze iets niet kopen. Een positieve benadering hiervan is om bijvoorbeeld een gratis item of een kortingscoupon aan te bieden. 

Visuals

Visuele aspecten zijn erg belangrijk, misschien wel belangrijker dan de tekst. Mensen willen graag iets zien. Het brein van mensen reageert namelijk het sterkst op visuele prikkels. Dus beeldmateriaal, video’s, infographics en ga zo maar door. Met de juiste visuals kun je dus je klanten bereiken en zorgen dat ze een aankoop bij je doen.

Kleurgebruik

Het is bekend dat kleuren emoties opwekken. Iedere kleur zorgt voor bepaalde emoties. Blauw wekt vertrouwen op, geel spoort aan tot denken, oranje staat voor impulsiviteit en actie. Dit effect kun je slim inzetten bij het ontwerpen van je website, visuals of advertenties. Gebruik de kleuren, die de emoties opwekken waarvan jij wil dat klanten die voelen. 

Mensen

Een belangrijke visual is afbeeldingen. Foto’s van mensen werken altijd goed, ze zijn namelijk echt. Mensen worden namelijk aangetrokken door afbeeldingen van gezichten. Het is dus zeker een aanrader om foto’s van echte mensen te gebruiken, denk aan je eigen personeel. Zeker de beste keuze wanneer je foto’s wil gaan gebruiken. 

Bewijskracht

Een ander belangrijk principe is bewijskracht. Content die bewijst dat andere mensen jouw product of dienst hebben afgenomen en dat het hen bevalt. Denk hierbij aan recensies/ reviews, aanbevelingen door een deskundige of bekend persoon, keurmerken of het vermelden van hoeveel leden of klanten je al hebt. Door deze te vermelden op je website bouw je vertrouwen en autoriteit op.

De basisprincipes van online marketing inzetten

Er zijn nog veel meer psychologische bewezen principes die je toe kunt passen in de online marketing. Maar deze basisprincipes op het gebied van aanbod, visuele vormgeving en sociaal aspect bieden een sterke fundering. Hiermee kun je potentiële klanten aantrekken en je conversie aantal verhogen. Er is een handige cursus beschikbaar gesteld door Google zelf over de basisprincipes van online marketing. Of laat ons je helpen. Wij snappen dat het erg lastig kan zijn en dat je soms een paar extra handen nodig hebt. Onze online marketing specialisten staan voor je klaar!

Chelsey Hendriks
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.