Blog

De stappen naar succesvolle LinkedIn Advertising

LinkedIn is hét kanaal om aanwezig te zijn. Zeker voor ondernemers, bedrijven, werknemers. Eigenlijk dus voor iedereen. LinkedIn is namelijk het platform waar mensen hun successen delen op het gebied van werk, of waar mensen op zoek gaan naar hun nieuwe baan. Maar ook de plek waar bedrijven op zoek gaan naar nieuw personeel of nieuwe klanten. Dit kanaal is perfect voor B2B marketing, omdat er zoveel bedrijven gebruik van maken. Het is een redelijk zakelijk platform, dat gebruikt wordt voor zakelijke doeleinden. Om even verder te gaan op de B2B marketing, via LinkedIn kun je adverteren. Vooral voor bedrijven is dit een juiste kanaalkeuze voor advertenties, LinkedIn Advertising. Je kunt je heel specifiek richten op bepaalde functies, bedrijven en ervaringen. Dit kan niet met adverteren via andere kanalen, zoals Facebook of Instagram. 

Waarom wel of niet LinkedIn advertising

Je kunt adverteren via diverse online kanalen, waarom zou je kiezen voor LinkedIn. Het is verstandig om hier goed over na te denken. Het inzetten van LinkedIn advertenties heeft een aantal voor- en nadelen. Wij hebben ze voor je uitgezocht. 

Voordelen

  • Voornaamste doel is zakelijk communiceren
  • Een zeer betrokken doelgroep op LinkedIn
  • Veel gebruikers (in Nederland)
  • Perfect voor personeelswerving
  • Specifiek target opties: richten op dingen als functies, type bedrijven, branches, de grootte van een bedrijf of een bepaalde regio
  • Advertenties zijn simpel op te zetten
  • Resultaten zijn goed te analyseren
Nadelen

  • De kosten per klik liggen hoog
  • Testen van diverse doelgroepen is duur
  • Te specifiek targeten kan in je nadeel werken

 

Een LinkedIn advertentie maken

Nu je weet wat de voor- en nadelen van LinkedIn Advertising zijn, kun je afwegen en beslissen. Gekozen om dit kanaal te gebruiken voor advertentiedoeleinden? Dan helpen we je graag bij het aanmaken van een succesvolle advertentie. Gelukkig is het redelijk eenvoudig. Een aantal stappen voor het beginnen met adverteren op LinkedIn:

 

1. Een account aanmaken voor LinkedIn Advertising

Als je in bezit bent van een bedrijfsaccount op LinkedIn, kun je gemakkelijk een advertentieaccount opzetten. Dit doe je door een aantal stappen te doorlopen. Log in en klik rechtsboven op werk, daarna kun je klikken op adverteren en op create ad. Dan kun je een account aanmaken, de gegevens invullen en opslaan. Als je vervolgens de betalingsgegevens in hebt gevoerd, kun je aan de slag met het maken van campagnes en advertenties. Dit werkt als volgt. Advertentieaccount → campagne groepen → campagnes → advertenties. 

2. Doelen bepalen

Nu heb je je advertentieaccount aangemaakt. De volgende stap is een belangrijke stap. Hier ga je namelijk je doelen bepalen. Wat wil je bereiken met je advertenties? Denk aan sollicitaties of specifieke aanvragen. Denk hier goed over na en houdt de customer journey van jouw klanten in je achterhoofd. Op LinkedIn kun je kiezen tussen verschillende doelstellingen, namelijk bekendheid, overweging en conversies.

3. Doelgroep bepalen

Ook bij deze stap is de customer journey belangrijk. Je kunt uit verschillende typen doelgroepen kiezen op LinkedIn. Waar ga je op targetten? Je wilt de doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap bereiken. Een aantal keuzes die je kunt maken als het aankomt op de doelgroep. Je kunt namelijk targeten op:

  • Locatie
  • Taal
  • Baan/ vakgebied
  • Interesses
  • Vergelijkbare doelgroepen
  • Retargeting

 

4. Budget instellen

Na het bepalen van de doelgroep, kun je een budget gaan instellen. Je moet minimaal €10,- per dag per campagne uitgeven (wel belangrijke informatie). Daarom ben je dus sowieso €300,- per maand kwijt aan adverteren. Je wilt dus graag je budget zo efficiënt mogelijk verdelen. De kosten worden bepaald door middel van kost per klik (CPC) en door middel van kosten per 1000 weergaven (CPM). De CPC ligt gemiddeld tussen de €3 en de €10. En wordt bepaald aan de hand van je click-through-rate). De CPM ligt gemiddeld rond de €20, maar hierbij richt je heel specifiek op een doelgroep en weet je dus bijna zeker dat je de juiste personen bereikt. 

5. Advertentie aanmaken

Als je bij stap 5 bent aangekomen kun je eindelijk aan de slag met het maken van LinkedIn Advertising. Eerst kun je kiezen uit 10 verschillende advertentie formats. Welke je kiest, hangt af van je doelstelling. Zo kun je onder andere een vacature uitlichten of een evenement promoten. De mogelijkheden zijn ruim. Nu kun je je creatieve brein gaan gebruiken en een campagne opzetten. Je gaat namelijk de content voor de advertentie maken. Bedenk een unieke naam, creëer een advertentietekst, plaats een afbeelding of video, voeg een call to action toe, kies een landingspagina en klaar! Niet al te moeilijk toch? 

6. Testen

Natuurlijk wil je weten hoe je advertentie het doet. Wanneer je een advertentie klaar hebt, kun je deze gaan testen en hem aan de hand van de resultaten gaan optimaliseren. Het advies is om dit echt te doen, want zo ga je voor de beste resultaten. Je kunt kijken naar de CTR (click-through-rate) en de CPC, maar ook naar de website bezoekers en wat zijn doen, de sessieduur en ga maar door. Kortom, er valt genoeg te analyseren.

Aan de slag met LinkedIn Advertising of toch uitbesteden?

Je weet wat de stappen zijn voor het maken van een LinkedIn Advertising. Je bent klaar om aan de slag te gaan. Klinkt dit stappenplan toch te ingewikkeld? Of heb je geen idee hoe LinkedIn werkt? En heb je hulp nodig van echte professionals? Wij helpen je graag! Samen gaan we voor succesvolle LinkedIn advertenties. Meer weten over LinkedIn? Je leest het op onze website!

Karin Develing – van Gent
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.