Waarschijnlijk heeft iedere ondernemer en marketeer het inmiddels al gehoord. Universal Analytics zal verdwijnen in 2023 en de nieuwe versie van Analytics is alweer even online. Het nieuwe analytics meet gebeurtenissen. Met een gebeurtenis kun je een unieke gebruikersinteractie op je website of app meten. Er zijn verschillende gebeurtenissen die je in de nieuwe versie van Analytics tegen zal komen. In Google Analytics 4 zijn er 4 soorten gebeurtenissen die we kunnen onderscheiden:
- Automatisch verzamelde gebeurtenissen
- Gebeurtenissen voor verbeterde meting
- Aanbevolen gebeurtenissen
- Aangepaste gebeurtenissen
De eerste twee zijn automatische gebeurtenissen. De laatste twee zijn gebeurtenissen die je zelf moet implementeren, deze worden dus niet automatisch gemeten. In deze blog zullen we uitleggen wat de verschillende gebeurtenissen betekenen en een aantal voorbeelden geven per soort gebeurtenis.
1. Automatische gebeurtenissen
Er zijn een aantal gebeurtenissen die standaard worden gemeten als je Google-tag of het Tag Manager-fragment instelt op je website of de Google Analytics voor Firebase-SDK in je app. Deze standaard gebeurtenissen worden ook wel automatische gebeurtenissen genoemd. Dit zijn een aantal van die automatische gebeurtenissen:
- first_visit: Als iemand voor de eerste keer je website bezoekt
- page_view: De pagina die iemand bezoekt rapporteren
- session_start: Wanneer een sessie is begonnen. Wordt na 30 minuten inactiviteit opnieuw getriggerd
- user_engagement: Als iemand ten minste 10 seconden op je website doorbrengt
Je kunt automatische gebeurtenissen niet verwijderen of uitzetten. Ze zijn namelijk belangrijk voor Google Analytics en daarom staan ze in elke GA4 property.
2. Gebeurtenissen voor verbeterde meting
Dan zijn er ook nog de verbeterde metingen, dit is een optie in GA4. Gebeurtenissen voor verbeterde meting zijn gebeurtenissen die verzameld worden van websites als verbeterde meting is aangezet in Google Analytics 4. Ook deze worden dus automatisch verzameld, mits je het hebt aangezet. De optie voor verbeterde meting kun je vinden via ´beheerder´ > ‘gegevens streams’. Met deze optie kun je de volgende acties automatisch meten:
- Scrolls: Als iemand de onderkant van je pagina bereikt
- Uitgaande klikken: Als een bezoeker op een link klikt en daarbij dus jouw domein verlaat
- Zoeken op de site: Legt een zoekresultaat gebeurtenis vast wanneer iemand op jouw site een zoekopdracht uitvoert
- Video-engagement: Wanneer bezoekers een ingesloten video op jouw site afspelen of voltooien. Houdt ook de video voortgang bij.
- Bestanddownloads: Legt een gebeurtenis vast wanneer er wordt geklikt op een download
3. Aanbevolen gebeurtenissen
Dit is een gebeurtenis die je zelf moet implementeren. Wel hebben ze al gedefinieerde namen en parameters. Door middel van deze gebeurtenissen krijg je toegang tot bestaande en toekomstige rapportagemogelijkheden. Het zijn wat specifieke gebeurtenissen dan de andere. Er zijn een aantal algemene aanbevolen gebeurtenissen gedefinieerd, en een aantal branchespecifiek. Een aantal van de aanbevolen gebeurtenissen:
- Gebeurtenissen voor alle websites en app property’s
- ” voor detailhandel/ e-commerce
- Gebeurtenissen voor vacatures/ onderwijs/ onroerend goed
- ” voor reizen
- ” voor games
De branchespecifieke gebeurtenissen kun je ook gewoon implementeren als je denkt dat deze passen bij jouw bedrijf. Het meten van een gebeurtenis, zoals wanneer een bezoeker een formulier verzoek indient, kan voor meerdere branches nuttig zijn.
4. Aangepaste gebeurtenissen
Een aangepaste gebeurtenis is een gebeurtenis die je zelf definieert. Je moet alleen zorgen dat je aangepaste gebeurtenissen maakt als geen van de andere gebeurtenissen van toepassing zijn op je site. Je zult deze gebeurtenissen niet snel zien in de meeste standaardrapporten. Je kunt met een aangepaste gebeurtenis precies meten wat jij wilt. Je moet wel consistent zijn met de manier waarop Google het doet met het aanmaken van de gebeurtenissen. Voer dit dus door. Anders ontstaat er misschien verwarring. Het limiet voor aangepaste gebeurtenissen is 500. Je kunt ze ook niet verwijderen, dus houdt hier rekening mee.
Gebeurtenis groepering
In plaats van dat de gebeurtenissen één voor één voor verstuurd worden, worden gebeurtenissen gegroepeerd/ gebundeld. Dit geldt voor de meeste gebeurtenissen die gebruikers op je website of app activeren. Er zijn een aantal uitzonderingen:
- Conversie gebeurtenissen
- Containers in de foutopsporingsmodus die worden geladen
- Gebeurtenissen die tijdelijk worden opgeslagen
- Browser omgevingen die de send beacon-API niet ondersteunen
Je gebeurtenissen bekijken
Je kunt gebeurtenissen bekijken op het moment dat ze worden geactiveerd via de kaart aantal gebeurtenissen per gebeurtenisnaam. Deze vind je in het rapport realtime, maar ook in de seconden stream (middelste kolom) in het rapport debugview.
Als Analytics de gebeurtenis gegevens heeft verwerkt kun je het rapport gebeurtenissen in het onderwerp Engagement en het rapport gebeurtenissen in configureren (linker navigatiemenu) gebruiken om je gebeurtenisgegevens te bekijken.
Je kunt de gebeurtenisgegevens ook nog op andere manieren bekijken, namelijk via verkenning, BigQuery en de Data API.
Aan de hand van de gegevens kun je zien waar de meeste interactie is geweest, en d us wat goed gaat en wat niet. Op basis hiervan kun je een strategie bedenken voor de komende periode. Kijk naar welke gebeurtenissen relevant zijn voor jouw website of app, en welke je dus wil gaan meten. Zo creëer je de meest nuttige rapporten voor je bedrijf. Je kunt Universal Analytics nog even gebruiken, maar je kunt ook vast overstappen naar GA4. Begin nu alvast met het verzamelen van gegevens in Google Analytics 4, voor de beste resultaten.