Blog

Google Ads-campagnes: Performance Max

Performance max campagne is dé manier om te adverteren deze dagen. Deze nieuwe vorm van Google Ads-campagnes is er al een tijdje, maar wordt steeds populairder. Waarom? Omdat het een geautomatiseerde campagne is. Google is de laatste jaren steeds meer bezig met alles automatisch te maken. De campagnes en advertentievormen die je in Google kunt kiezen zijn dus ook steeds meer geautomatiseerd, zoals een Performance Max campagne. Voor die automatiseringen gebruikt Google het algoritme. Google blijft ontwikkelen. Binnen het adverteren in de zoekmachine, kun je dus niet stilzitten. Je moet meegaan met de ontwikkelingen en steeds weer nieuwe dingen proberen om resultaten te behalen. Hier is alles wat je moet weten over dit campagnetype van Google.

Waarom heeft Google Performance Max campagnes gelanceerd?

Google automatiseert steeds meer dingen. Het is volgens Google de ultieme oplossing voor het tegemoetkomen van klantwensen. Een Performance Max campagne is een campagne die voor het grootste deel geautomatiseerd is. Op basis van de gegevens die Google heeft, optimaliseert Google je campagne. Wat belooft Google met dit type campagne? Het helpt op belangrijke manieren met het behalen van je doelen. Je verhoogt je conversie(waarde). Je vindt nieuwe klanten. Je verwerfd meer inzicht en integreert je in automatisering in je werkzaamheden. 

De voordelen van een Performance Max campagne

Dit type campagne is zeker interessant als je shopping advertenties inzet op dit moment of als je als bedrijf zijnde winkel doelen hebt. Ook kan het een aanvulling zijn op je huidige strategie. Wat zijn de voordelen van dit type campagne?

  • Meer converterende klanten vinden voor je doelen
  • Meer waarde uit je budget halen
  • Verkrijg gedetailleerde en transparante inzichten
  • Het is het beste automatisering campagne-type in Google Ads

Hoe richt je een Performance Max campagne in?

Het is een redelijk nieuwe vorm van adverteren, een stappenplan voor het opzetten van zo’n campagne is wel handig. Er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen om een Performance max campagne in te richten. Een aantal tips voor het opzetten van een succesvolle performance max campagne:

  1. Lever input
  2. Krijg je datafeed op orde
  3. Verzamel ‘audiences’
  4. Maak verschillende ‘asset groups’
  5. Zorg voor benchmark
  6. Houd de basis in orde
  7. Bedenk dat je geen controle hebt

De impact van Google Performance Max campagnes

Wat voor impact heeft een performance max campagne? Dat is belangrijk om te weten. Want, waarom zou je voor een performance max campagne gaan in plaats van de vertrouwde campagnes die je kent? Ze krijgen voorrang op display campagnes en op smart en regular shopping campagnes. Je kunt die campagnes wel nog aanmaken, maar een performance max campagne zal eerder getoond worden. Bij andere soorten campagnetypen speeld ad-rank (deze bepaald je positie) een grote rol. Als een Performance Max campagne de hoogste ad-rank heeft, dan krijgt deze voorrang op video en discovery campagnes. Campagnes in het zoeknetwerk krijgt performance max voorrang op als het gaat om brede, woordgroep- en BMM-zoekwoorden. Dus niet op exacte zoekwoorden.

Performance Max campagnes krijgen dus in vele gevallen voorrang op andere campagnes. Alleen als je exacte zoekwoorden toevoegt, krijgt de andere campagne wél voorrang. 

Het optimaliseren van je Performance max campagnes

Je kunt een aantal dingen niet meer doen tijdens het optimaliseren van deze soort campagne. Zoals het uitsluiten van zoekwoorden of handmatige biedingen instellen. Wat kun je dan wél doen om een performance max campagne te optimaliseren? Je kunt:

  • Creative assets en extensies verbeteren (je advertentiemateriaal dus)
  • Je productfeed verbeteren
  • Je campagnes opsplitsen in verschillende doelgroepen
  • First-party data toevoegen (data & gegevens uit je eigen systemen)
  • Doel-URL’s en plaatsingen uitsluiten
  • Optimaliseren voor customer lifetime value (de belangrijkste klanten)
  • Seizoensgebonden aanpassingen maken
  • Evenementen gekoppelde promoties instellen
  • Productbeoordelingen doorgeven aan Google
  • Tarieven en landingspagina’s optimaliseren (de pagina die wordt bezocht als gevolg van je advertentie campagne)
  • Je merk zoekwoorden bewaken door een zoekcampagne met merk zoekwoorden toe te voegen 
  • Attributie van je account verbeteren
  • Uplift-testen uitvoeren om inzicht te krijgen 

De campagnes zijn dus nog niet volledig geautomatiseerd. Wel voor een groot deel, maar je kunt nog steeds redelijk veel zelf doen. Door de mogelijkheden die een performance campagne biedt, is het een hele verbetering ten opzichte van smart shopping. Het is dus zeker een tip om aan de slag te gaan met dit type campagne als je nu smart shopping campagnes inzet in diverse landen. Mocht je dit nog niet doen natuurlijk. Wil je aan de slag met Performance Max campagnes, maar weet je niet hoe? Onze Google Ads specialisten helpen je graag! 

Chelsey Hendriks
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.