Blog

Growth hacking succesvol inzetten

Waarschijnlijk heb je er al eens iets over gehoord. Growth hacking is enorm populair geworden de afgelopen jaren. Het is een deel van de marketing sector. Het draait bij growth hacking om snelle groei van een bedrijf, door middel van een kosteneffectieve digitale marketingstrategie. Steeds meer bedrijven en startups zetten deze werkwijze succesvol in om groei te realiseren. Wat is growth hacking en hoe zet je het succesvol in?

 

Wat is het?

Een growth hacker is iemand die zich volledig focust op het realiseren van groei. Groei is de missie. Deze strategie kun je dus beter bekijken als een mindset. Alle focus op de groei van het bedrijf. Valideren voor spenderen is belangrijk. Eerst weten waar je geld naartoe gaat voor je het uitgeeft, dit is een kosteneffectieve strategie, zo veel mogelijk waarde uit je geld halen. Kortom, growth hacking is een mindset en een proces waarbij er zo veel mogelijk en zo snel mogelijk groei wordt gerealiseerd, daarbij wordt het budget en de middelen zo effectief mogelijk ingezet.

 

Wat is growth hacking niet?

Er zijn veel misvattingen over growth hacking, zoals dat het alleen voor grote bedrijven is. Wat is growth hacking vooral niet?

  • Alleen voor grote bedrijven (juist niet)
  • Een hype
  • Een strategie die niet werkt
  • Alleen voor startups

 

Deze strategie implementeren in je organisatie

Hoe begin je met growth hacken? 

  • Focus op groei

De eerste stap is om prioriteit te geven aan groei. Dit geldt voor het hele team (wanneer er een team is). Ontwikkel de juiste mindset in het team. Iedereen moet zich gaan focussen op groei en het proces. 

  • Begin klein en ga brainstormen

Om te beginnen met growth hacking kun je klein starten. Zo blijft het overzichtelijk en kun je langzaam uitbouwen. Werk ideeën eerst uit op post-its in de vorm van een scrum-bord. Dit kan aan de muur, of online. Aan de hand daarvan kun je stap voor stap beginnen met het implementeren van growth hacking.

  • Stel prioriteiten

Het is nu wel duidelijk dat de focus op groei moet. Geef prioriteiten aan verschillende ideeën en begin met het idee met de grootste impact en de laagste kosten of minste inspanning. 

  • Analyseer en leer

Het draait om meetbaar resultaat. Op basis van data en feedback bijsturen, dat zorgt voor rendement. Bij growth hacking trek je dat moment naar voren in het proces, op die manier besteed je het budget zo rendabel mogelijk. Het gaat er vooral om dat je niet random prioriteiten stelt, er is geen goed of fout, maar het is belangrijk  dat je continu blijft meten en verbeteren. 

 

Tools voor growth hacking

Growth hacking wordt een stuk makkelijker als je gebruik maakt van verschillende tools.  

Google Analytics

Google Analytics is bijvoorbeeld een echte musthave. Via deze tool kun je namelijk zien wanneer er een conversie plaatsvindt in jouw kanaal. Zo kun je je resultaten in de gaten houden.

Mindmappen

Het lijkt simpel, maar mindmappen kunnen ook erg van pas komen bij deze strategie gefocust op groei. Zo kun je in een overzicht je ideeën sorteren en uitwerken. Ook kan iedereen hier op schrijven. Erg handig dus tijdens een growth hacking proces. 

Planningstool

Er werd net al even genoemd, dat je gebruik kunt maken van post-its om je ideeën op te schrijven. Dit kun je ook digitaal doen. Door bijvoorbeeld de app Trello te gebruiken. Hier kun je je projecten managen. Dit wordt ook wel de scrum-methode genoemd. Je hebt een rij met ideeën, een rij met post-its waar je mee bezig bent, en een rij met taken die afgerond zijn. 

 

Beginnen met growth hacking

Als je deze strategie nog niet gebruikt, is het dus zeker een aanrader. De focus op groei. Het hele team. Aan de slag met tools die deze strategie ondersteunen. Op die manier kunnen mooie resultaten behaald worden. Growth hacking is voor ieder bedrijf.

Chelsey Hendriks
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.