Blog

Social media advertenties succesvol inzetten met deze stappen

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken. Social media is niet alleen voor privégebruik. De laatste jaren is het uitgegroeid tot een divers platform. Je kunt het namelijk ook inzetten voor je bedrijf, met social media advertenties. Zo kun je adverteren om je doelgroep te bereiken en enthousiast te maken over je producten. Een succesvolle social media advertentie, dat wil iedere online marketeer natuurlijk. Wanneer is zo’n advertentie nu eigenlijk succesvol? Daar is geen specifieke maatstaf voor. Het hangt namelijk af van jouw eigen doelstellingen en verwachtingen. Wat voor de een succes betekent, hoeft voor de ander niets bijzonders te zijn. Dus wanneer is een social media advertentie voor jou succesvol?

Wat zijn jouw doelen?

Omdat succes alleen te bepalen is aan de hand van jouw eigen doelstellingen en verwachtingen, is dat de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Wat wil je bereiken met de advertentie? Een aantal voorbeelden van doelen:

  • Bereik vergroten in jouw regio
  • Meer website bezoekers genereren
  • Vergroten van het aantal volgers
  • Werknemers werven

We snappen dat ieder bedrijf meer omzet voor ogen heeft. Dat is logisch. Een campagne met de insteek om meer conversies te realiseren, zal automatisch leiden tot meer omzet. Net als een campagne met als doel naamsbekendheid. Dit zal op lange termijn ook bijdragen aan meer conversies, en dus meer omzet. Het is dus belangrijk om voor jezelf na te gaan wat je wil bereiken met de advertentie. 

De reis die je klant maakt

Het inzetten van social media advertenties kan je bedrijf veel opleveren, er zijn dan ook veel mogelijkheden. Hier vertellen we je graag meer over in een aantal stappen voor een succesvolle social campagne. Een belangrijk punt is de reis van je klant, uiteindelijk draait alles hier om. Elke klant legt een bepaalde reis af voordat deze daadwerkelijk klant wordt, dit wordt ook wel de customer journey genoemd.

Het is belangrijk om te bepalen in welke fase van de klantreis je klanten wil bereiken. Volgens het model van Google zijn er vier fasen: See, Thinks, Do, Care. Het is logisch dat, wanneer je net begint met adverteren via je social media, je in de eerste fase begint, de see-fase. Wanneer je al wat verder bent kun je je richten op een andere fase. In iedere fase zijn er diverse doelen die je kunt stellen. Zo kun je in de see-fase richten op zichtbaarheid, en in de do-fase richten op conversies.

Verdere stappen naar een succesvolle advertentie

De eerste stappen zijn al besproken. Het bepalen van je doelen en vervolgens het bepalen van de fase waar je je op gaat richten. Als je dit bepaald hebt kun je verdergaan met het kiezen van de kanalen. Via welke kanalen ga je adverteren? Tegenwoordig zijn er veel kanalen waar je uit kunt kiezen als het gaat om social media. Denk aan Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Tiktok. Dan kun je de vorm van je advertenties gaan bepalen. Hierbij kun je denken aan een beeldadvertentie, of een video, of stories. Er is veel mogelijk. Als je dit bepaald hebt kun je aan de slag met het maken van de advertentie. Uiteindelijk zul je een budget moeten bepalen. Wat wil je maximaal uitgeven per dag? Zo voorkom je onverwacht hoge kosten. 

Je campagnes optimaliseren

Dan is het tijd om de campagnes te publiceren. Aan de hand van de data die je verzamelt met de draaiende campagnes kun je ze optimaliseren en bijsturen. Het is goed om dit te doen, om zo de best mogelijke resultaten te behalen. Zeker in de wereld van social media is het belangrijk om continu aan te passen en je resultaten te analyseren.

Hulp nodig bij social media advertenties?

Wil je graag aan de slag met social media advertenties, maar heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Onze specialisten helpen je graag bij het creëren van succesvolle social media advertenties!

Chelsey Hendriks
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.