Blog

Social media marketing | In enkele stappen een strategie

Kanalen als Instagram en Facebook zijn niet meer enkel voor persoonlijk gebruik. Een groot deel van de bedrijven is aanwezig op social media. Dus mocht je een bedrijf hebben, dan kan je natuurlijk niet achterblijven. Waar je eerst misschien alleen aan een SEO-strategie deed, moet je nu ook aan de slag met social media marketing. Doordat er steeds meer concurrentie is op de social media kanalen en het algoritme van Instagram zich blijft ontwikkelen, is het lastiger om op te vallen met je berichten. Het is daarom ook enorm belangrijk om een goede social media strategie te hebben. 

Waarom social media marketing?

Veel bedrijven bevinden zich al op social media. Maar waarom? Een social media strategie kan effectief zijn om een betrokken publiek op te bouwen. Veel van je klanten bevinden zich waarschijnlijk op social media. Ook kun je door middel van social media marketing verkeer naar je website genereren. Op die manier kun je je bedrijf laten groeien. Om op te vallen bij je doelgroep en echt waarde te halen uit je kanalen, moet je een goede social media marketing strategie hebben. Waar moet je beginnen? Wij vertellen je in enkele stappen hoe je moet beginnen met social media marketing. 

De voordelen van social media strategie

  • Verkeer of verkoop stimuleren
  • Influencer netwerken
  • Merkbekendheid opbouwen
  • Een betrokken publiek creëren
  • Verbinding maken met klanten
  • Klantondersteuning bieden

 

Stap 1: Doelstellingen

Het formuleren van doelstellingen is een belangrijke eerste stap. Wat wil je namelijk bereiken met social media? Stel een aantal concrete en meetbare doelstellingen op. Dit schept niet alleen duidelijkheid voor jezelf, maar op die manier kun je na een tijdje meten of je vooruitgang hebt geboekt. Je kunt bij doelstellingen voor social media marketing denken aan het verhogen van je naamsbekendheid, of het genereren van meer bezoekers naar je website. De social media strategie maakt onderdeel uit van je complete online marketingplan. 

Stap 2: Doelgroep

Natuurlijk is het ook belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Je maakt de content voor je doelgroep. Dus, wat vinden zij interessant, wat willen zij zien? En misschien nog belangrijker; op welke kanalen zijn ze te vinden? Een omschrijving van jouw doelgroep zorgt ervoor dat je makkelijker content kan creëren. Je kan beter in de huid van de doelgroep kruipen en erachter komen wat zij willen zien. Zo kun je je doelgroep persoonlijker aanspreken. 

Stap 3: Kanalen

Het is al even genoemd, maar het is ook belangrijk om te weten op welke kanalen je doelgroep zich bevindt. Op welke kanalen ga jij je content verspreiden? Het heeft namelijk niet zo veel zin om tijd te investeren in een kanaal dat totaal niet relevant is voor jouw bedrijf. Bedenk dus welke kanalen interessant zijn. 

Stap 4: Content

Als je de vorige stappen hebt gedaan, dan kun je bezig gaan met het opstellen van een contentplan. Een heel belangrijk onderdeel van de social media strategie. In het contentplan staat wat je gaat delen, op welke kanalen en wanneer. Bedenk de onderwerpen voor je content. Je kunt denken aan kennis, tips, nieuwe producten, belangrijke gebeurtenissen of feestdagen, kortingen, winacties of inspiratie posts. Genoeg opties dus. Bij het creëren van content is het altijd goed om de doelgroep en je doel in je achterhoofd te houden. Een contentkalender kan een goede houvast zijn om overzicht te bewaren wat betreft wat, waar en wanneer geplaatst moet worden. 

Stap 5: Promoten en integreren

Als je je contentplan af hebt, kun je beginnen met het delen van content. Ga de interactie aan met de doelgroep. Je kunt je berichten ook promoten (social media adverteren), om zo een groter bereik te creëren. Daarnaast is het slim om je social media kanalen op te nemen in je marketingmix. Plaats social media buttons op je website, in je nieuwsbrief, etc. En verstuur uitnodigingen op social media naar je netwerk.

Stap 6: Analyseer en verbeter

Na een tijdje is het belangrijk om het resultaat te bekijken. Heb je je doelstellingen gehaald? Heb je genoeg bereik, klikken, likes, comments, shares, volgers en ga zo maar door. Bekijk wat wel en niet werkt qua content, tijdstippen, dagen. Zo kun je je content verbeteren, je strategie optimaliseren en kom je steeds dichter bij je doelen. 

Aan de slag met social media!

Nu weet je hoe je in een aantal stappen een social media marketing strategie op kunt zetten. Klinkt dit allemaal toch te ingewikkeld? Wij kunnen je helpen bij het maken van de juiste strategie. Neem contact op met een van onze social specialisten!

Chelsey Hendriks
Online marketing specialist

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zullen we kennismaken?

Wil je een frisse blik op jouw online marketing? Neem contact met ons op. Bel 0172-476493 of stuur ons jouw vraag via het antwoordformulier.